sobota, 3 listopada 2018

W zdrowym ciele, zdrowy wzrok?

   
            
 

Czy to jak żyjemy może wpływać na nasze widzenie?

Wiele osób siedzących w domach, biurach cały czas wpatrzeni są w ekran monitora. Nawet Ty teraz czytając mojego bloga kiedy ostatni raz dałeś odpocząć swoim oczom ……..??? No właśnie za rzadko. (Przerzucenie wzroku z komputera na telewizor i potem na telefon niestety się nie liczy J).  Elektronika wdarła się w nasze życie, i niestety nie chce z niego wyjść. W mojej praktyce (a jestem optometrystą J ) bardzo często przychodzą osoby które uskarżają się na widzenie, podając cały czas te same objawy. Oczy mnie szczypią, pieką, mam uczucie piasku pod powiekami, po kilku godzinach pracy przy komputerze meczy mi się wzrok, oczekując magicznych okularów które zaradzą wszystkim problemów (oczywiście niektórym można). Życie jest jednak dużo łatwiejsze. Odejdź od komputera, po prostu rusz się. No i pewnie zaraz trafi na mnie fala krytyki. Ale jak to przecież to moja praca nie dam rady. Ok, wiec zrób sobie przerwę (ale nie sięgając po telefon i sprawdzając nowe wpisy na facebooku) tylko popatrz np przez okno, pomrugaj wystarczy ze taka przerwa będzie trwała 20 sekund raz na 30 min czy to długo? Raczej szef się nie zorientuje.
                To że w chwili obecnej mamy nagonkę na zdrową żywność i aktywny tryb życia to większość osób może odczuć. Wszytko jest fit, light, gluten free itp. Ale jak to jest z tym ruchem i moim (naszym) wzrokiem. Wiele zaburzeń widzenia ma oczywiście podłoże genetyczne, ale to jak żyjesz ma wielki wpływ na to jak widzisz. Opierając się na badaniach naukowców University of Wisconsin-Madison stwierdzono że brak ruchu, źle zbilansowana dieta i przede wszystkim palenie zwiększa ryzyko wystąpienia AMD ( zwyrodnienie plamki żółtej).
                Co więc można robić żeby nasze oczy były z nas dumne. Na pewno jeśli zmagasz się nawykiem jakim jest palenie tytoniu. Jeśli to zrobisz to najprawdopodobniej twoja wydolność organizmu się zwiększy ale zadbasz o oczy. Dym papierosowy działa szkodliwie na spojówkę oka jak i jego tylny odcinek. Chemikalia w nim zawarte przyczyniają się do zwiększenia ryzyka powstawania AMD, zaćmy jądrowej, suchości oka ( tak może to być przeciwwskazanie do noszenia soczewek kontaktowych).  
                Czy zważasz na to co jesz ? Brak czasu ciągła praca, stres szybki tryb życia wymusza na nas jedzenie tego co jest szybkie i niekoniecznie zdrowe. Dieta zdrowa dla oczu to dieta bogata w owoce, warzywa, ryby, orzechy. To właśnie witaminy z grupy B i E przeciwdziałają powstawianiu zaćmy a kawas omega-3 pomaga utrzymać w zdrowiu naczynia krwionośne  w gałce ocznej. Razem ze zdrowym żywieniem wiąże dbanie o swoją wagę (i nie chodzi tylko o czyszczenie wagi łazienkowej). Utrzymanie prawidłowej wagi zapewnia utrzymywanie prawidłowej gęstości pigmentu w plamce, ale i nie tylko bo warunkuje to prawidłowy przepływ w naczyniach znajdujących się w oku. Jeśli do tego wszystkiego dorzucimy kilka treningów (zachęcam do biegania lub jazdy na rowerze) zapewnimy w ten sposób dopływ tlenu do nerwu wzrokowego. Natomiast trening aerobowy (czyli taki gdzie tętno nie będzie zbyt wysokie) wpłynie na zmniejszenie ciśnienia śródgałkowego.
                
Więc wstańmy od komputerów, porzućmy telefony, zgaśmy papierosy i wyjdźmy na zewnątrz patrząc jaki świat w koło jest piękny. Widzisz tak jak żyjesz, a żyjesz tak jak TY chcesz.

15 komentarzy:

  1. Ważny temat. Sama noszę okulary już prawie 30lat dlatego wiem jak dbałość o wzrok jest istotna. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. ja i mój okulista ;) zastanawiamy się zawsze nad wzrokiem dzieci szewca (krawca, dziegciarza etc) sprzed wieku... pracujących całe życie przy świeczce w piwnicznej izbie. Mieli doskonały wzrok?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że takie osoby również miały problemy ze wzrokiem. Mylę również że człowiek to bardzo mądra istota która świetnie sobie z tym radziła. Już 1500 lat przed naszą erą używano naczyń wypelnianych woda mające za zadanie powiększanie np. tekstu. Natomiast w późniejszym czasie znane były człowiekowi kamienie (np. górskie) które pełniły formę soczewki okularów ej. Później oczywiście wpadliśmy na pomysł osadzenia jej w oprawce

      Usuń
  3. Od kilku tygodni używam okularów do oglądania telewizji, pracy przy komputerze i czytaniu. Moje oczy od tej pory mają się lepiej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niedokorygowane wady oczywiście przyspieszają zmęczenie oczu.

      Usuń
  4. masz racje, kazda przerwa od pracy to szybki check co tam na FB, czy jakis mail przyszedl a moze sms...

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo mądry, miejscami dowcipny wpis. Faktycznie, gałka oczna skacząca z monitora na monitor potrzebuje chyba trochę więcej sportu. Dam jej niedługo poszaleć w górach, takie widoki zostaną ze mną na długo również po zamknięciu powiek. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. No niestety ja już noszę okulary :D Ale staram się nie przeciążać wzroku. Niekiedy niestety mi to nie wychodzi, głównie przez pracę przed komputerem. Wartościowy wpis, dzięki! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. U mnie koniecznością stało się używanie okularów do komputera, na co dzień raczej nie noszę

    OdpowiedzUsuń
  8. Muszę się przebadać, bo ostatnio gorzej widzę, a noszę okulary.

    OdpowiedzUsuń
  9. Wzrok jest bardzo ważny. To ważny narząd.

    OdpowiedzUsuń
  10. Jestem krótkowidzem, mój okulista zalecił mi, abym nie nosiła okularów na co dzień jeśli umiem bez nich funkcjonować, a że pracuje przy komputerze to nie korzystam i ich nie noszę.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja na szczęście nie noszę jeszcze okularów, ale myślę, że z wiekiem je będę musiała założyć.

    OdpowiedzUsuń
  12. JA lubię długie spacery po 8 godzinach w biurze. To naprawdę odstresowuje :)

    OdpowiedzUsuń

O nie mam za krótkie ręce!!

Jeśli masz problem z przeczytaniem tekstu to wiedz że coś się dzieje Jeśli wyciągasz dłoń jak najdalej żeby coś zobaczyć to wiedz że ...